سه‌شنبه ۱۳۹۸/۰۵/۲۲

کشاورز صفیئی:

شهروندان نقش مؤثری در توسعه مشارکت های اجتماعی دارند

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری قزوین با گرامیداشت روز تشکل‌ها و مشارکت های اجتماعی، همکاری و مشارکت میان انسان‌ها را یکی از مهم‌ترین عوامل تداوم حیات بشر دانست و مشارکت را فرآیندی تعاملی چند سویه در مسیر دستیابی به توسعه تبیین کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری قزوین؛ عباس کشاورز صفیئی، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری قزوین بیان کرد: حیات انسان به مشارکت اجتماعی او با دیگر همنوعانش وابسته است و انسان از همان ابتدای حیات و خلقتش برای تأمین نیازهای خود به کمک و مشارکت همنوعانش نیاز داشته است.

کشاورز صفیئی افزود: گستردگی تعاون و همکاری انسان‌ها باعث تنوع مشارکت‌ها نیز گردیده و دیگر همکاری و همیاری به مشارکت‌های اجتماعات ابتدایی محدود نمی‌شود، بلکه این مشارکت‌ها در موضوعاتی از قبیل مشارکت سیاسی، مشارکت اقتصادی، مشارکت فرهنگی، مشارکت روانی، مشارکت امنیتی، مشارکت دینی و... گسترش‌یافته و بدین ترتیب بشر به‌ویژه در دوران مدرن، وارد فصل جدیدی از حیات خویش گردیده است.

این مقام مسئول بابیان اینکه همکاری و مشارکت میان انسان‌ها جزو مهم‌ترین عوامل تداوم حیات بشر طبقه‌بندی می‌شود تصریح کرد: مشارکت فرآیندی تعاملی چند سویه در مسیر دستیابی به توسعه است که مداخله و نظارت مردم در تحقق عدالت اجتماعی را در پی خواهد داشت.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری قزوین گفت: بنیادی‌ترین اندیشه زیرساز مشارکت، پذیرش اصل برابری مردم و هدف از آن همفکری، همکاری و تشریک‌مساعی افراد در راستای کمیت و کیفیت زندگی در تمامی زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.

وی با اشاره به تعریف مشارکت اجتماعی که نوعی فعالیت ارادی است خاطرنشان کرد: از طریق مشارکت اجتماعی اعضای جامعه در امورات محله، شهر و روستای خود شرکت کرده و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در شکل دادن به حیات اجتماعی نقش دارند.

کشاورز صفیئی مهم‌ترین اولویت جوامع امروزی را افزایش مشارکت همه اقشار جامعه در فعالیت‌های اجتماعی دانست و تأکید کرد: توسعه یک شهر بیش از هر چیز به مشارکت فعال و وفاق اجتماعی شهروندان آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی شهر وابسته است و در صورت فقدان این مشارکت، زمینه برخورد، اختلاف و تضاد در میان عملکرد بخش‌های مختلف جامعه فراهم می‌شود.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری قزوین در پایان مشارکت شهروندان را بیانگر پویایی، خلاقیت و نشاط شخصیت آنان دانست و افزود: مشارکت اجتماعی در بطن خود نشاط و شادابی را پرورش داده و کارکردهایی چون پراکندن حس تعلق‌خاطر به شهر، بالابردن سطح امید به زندگی، افزایش حس تعهد و مسئولیت شناسی نسبت به جامعه و ایجاد تمایل به آداب‌ورسوم و فرهنگ و سنت دارد.

پایان پیام.

تصاویر مرتبط