سه‌شنبه ۱۳۹۷/۰۷/۱۷

روابط‌عمومی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌انسانی شهرداری قزوین خبر داد؛

تدوین بسته سیاستی حمل و نقل همگانی شهر قزوین در کارگروه فنی و مهندسی شمس

سیزدهمین جلسه کارگروه تخصصی امور فنی و مهندسی شهری شورای مشورتی سیاستگذاری (شمس) قزوین 1404 با بررسی چهار موضوع مصوبات حمل و نقل در قزوین+20، برنامه پنج‌ساله شهرداری، رویکرد TOD و بهبود حمل و نقل همگانی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌انسانی شهرداری قزوین؛ سید‌مهدی خطیبی، نائب‌رییس کارگروه تخصصی امور فنی و مهندسی شهری، در این جلسه گفت: طرح جامع حمل و نقل در هر شهری اجرا نمی‌شود، اما شهر قزوین، نسبت به شهرهای هم سطح خود، در اجرای طرح جامع حمل و نقل پیشرو است و شهرداری نرم‌افزار این طرح را خریداری کرده و در حال اجراست. 

خطیبی با بیان اینکه مجموعه مدیریت‌شهری به دنبال سامان‌دهی ترافیک بر اساس رویکرد TOD  است، یادآور شد: اجرای طرح اتوبوس تندرو (BRT) که در قزوین +20 تایید شده بود، یکی از ضروریات TOD است که در دستور کار قرار گرفت اما هنوز اجرایی نشده است.

نائب‌رییس کارگروه تخصصی امور فنی و مهندسی شهری شمس با تاکید بر این کهTOD  یک برنامه خوب و مدرن است و برای یک شهر مدرن در حال ساخت، کاربردی است ولی اجرای آن برای شهر تاریخی قزوین امر پیچیده‌ای است، افزود: پیشنهاد می‌کنم، همایشی با همکاری دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی‌(ره)، کارگروه تخصصی امور فنی و مهندسی شهری شمس،  مسکن و شهرسازی و سازمان‌های مردم نهاد حوزه حمل و نقل برگزار شود تا مردم با این مبحث آشنایی پیدا کنند.

عبدالحمید هدایت‌فر، عضو کارگروه تخصصی امور فنی و مهندسی شهری شمس، نیز در این جلسه به لزوم بازنگری طرح جامع حمل و نقل ترافیکی بر مبنای رویکرد TOD تاکید کرد.  

در ادامه این نشست، حسین شیرخانلو، عضو کارگروه نیز در این جلسه اظهار‌کرد: ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، تعهد بر حمل و نقل عمومی، حمل و نقل همگانی و انسان‌محور، اصلاح معابر برای جلوگیری از ترافیک، ایجاد ارتباط لازم و مناسب بین قزوین و شهرهای با فاصله کم‌تر از بیست کیلومتر و استان‌های همجوار، اصلاح معابر با توجه به افزایش تعداد اتومبیل، افزایش پیاده‌راه و محورهای دوچرخه، گسترش فرهنگ حمل و نقل عمومی و انجام اصلاحات هندسی در صورت لزوم از اهداف TOD در قزوین است.

شیرخانلو خاطرنشان کرد: عملیات و مطالعات دوخطه شدن محور قزوین - زنجان با پیشرفت فیزیکی 95 درصد، دوخطه شدن راه‌آهن محور قزوین – تهران با پیشرفت فیزیکی 55 درصد و احداث خط‌آهن قزوین – رشت با پیشرفت فیزیکی بالغ بر 95 درصد، ار جمله طرح‌های اجرا شده بر اساس TOD است.

وی افزود: گسترش ایستگاه راه‌آهن قزوین و احداث ساختمان جدید آن، احداث ایستگاه‌های استاندارد اتوبوس، تاکسی، مترو و تراموا در مجاورت ایستگاه راه‌آهن برای ایجاد جذابیت و انگیزه در استفاده از حمل ونقل عمومی، احداث مراکز تفریحی و آموزشی در کنار ایستگاه راه‌آهن، بهسازی منطقه شهری راه‌آهن، شناسایی معابر مستعد پیاده‌روی و شناسایی بسته‌های سرمایه‌گذاری از برنامه‌های در دست اقدام طرح جامع ترافیک شهر قزوین است.

این عضو کارگروه تخصصی امور فنی و مهندسی شهری شمس اظهار‌کرد: مغایرت‌هایی بین طرح جامع حمل و نقل با رویکرد TOD دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به پیشنهاد افزایش معبر به نفع خودروی شخصی دربافت مرکزی، اجرا و توسعه تقاطع‌های غیر همسطح، احداث پارکینگ‌های عمومی در مرکز شهر،  چهارطرفه کردن کمربندی شهر، عدم توجه کافی به پیاده‌محوری و انسان‌محور بودن طرح اشاره کرد که باید بررسی و بازنگری شود.

پایان پیام.

تصاویر مرتبط