چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۷/۱۴

خزائلي، معاون شهردار قزوين:

توسعه توريسم شهري در برنامه کارگروه گردشگري شهرداري قزوين قرار دارد

عليرضا خزائلي، معاون برنامه‌ريزي و توسعه و رئيس کارگروه گردشگري شهرداري قزوين از پيگيري و برگزاري جلسات کارگروه گردشگري شهرداري قزوين در شش ماهه نخست سال 95 و اقدامات مجموعه مديريت شهري قزوين در حوزه توسعه گردشگري شهري خبر داد.

به گزارش روابط عمومي معاونت برنامه‌ريزي و توسعه شهرداري قزوين؛ خزائلي افزود: امروزه گردشگري به‌عنوان يکي از کارآمدترين ابزارهاي تعاملات و تبادلات فرهنگي و اجتماعي در پيشرفت و توسعه در مقياس ملي و شهري مورد توجه ويژه قرار دارد.

وي بيان کرد: همچنين آثار و دستاوردهاي اقتصادي آن سهم قابل توجهي در رونق بخشي به اقتصاد ملي و شهري ايفا مي کند که در اين بستر کلان، شهرهايي مانند قزوين که استعداد و ظرفيت‌هاي بالايي در زمينه جذب گردشگران دارند جايگاه ويژه‌اي داشته و لازم است همه دستگاه‌ها نسبت به برنامه‌ريزي و بکارگيري ساز و کارهاي مناسب براي توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري شهر، ارتقاي فرهنگ گردشگري و ارائه خدمات و تسهيلات مناسب به گردشگران اقدام کنند.

خزائلي افزود: مجموعه مديريت شهري قزوين به عنوان يک نهاد مردمي مي‌تواند نقش تأثير‌گذاري در توسعه صنعت گردشگري ايفا کند و بدون شک با در نظر گرفتن ظرفيت‌هاي موجود، توانايي تحقق اهداف توسعه پايدار گردشگري را داشته و همواره ارتقاي جايگاه منطقه‌اي و بين‌المللي شهر قزوين از طريق رونق بخشي به مسائل گردشگري از جمله اهداف آن است.

خزائلي با اشاره به اينکه مراکز شهري به علت دارا بودن جاذبه‌هاي بالقوه فرهنگي و تاريخي جزو مقاصد مهم براي گردشگران داخلي و خارجي محسوب مي‌شوند، گفت: از مهمترين سياست‌هاي توسعه گردشگري شهري، ارتقاء کيفيت زندگي شهروندان و ترويج ويژگي‌هاي فرهنگي جامعه ميزبان و جلب مشارکت مديران در زمينه توسعه گردشگري مي باشد.

رئيس کارگروه گردشگري شهرداري قزوين تصريح کرد: در قانون شهرداري‌ها، تشريک مساعي با فرهنگ در حفظ ابنيه و آثار باستاني شهر و ساختمان‌هاي عمومي شهر و مساجد و… را به صورت مستقيم يکي از وظايف شهرداري‌ها مي داند.

وي ادامه داد: همچنين ماده 166 قانون برنامه سوم توسعه و ماده 115 قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور، شهرداري‌ها را مکلف به انجام امور مربوط به حفاظت از بافت تاريخي شهر و ايجاد ساز و کار مديريتي مناسب در اين حوزه مي‌کند و شوراهاي اسلامي شهر ملزم به واگذاري درصدي از درآمد شهرداري‌ها متناسب با نياز بافت‌هاي تاريخي شهرها به منظور مرمت بناها و بافت‌هاي تاريخي شهر توسط مديريت ذيربط آن در شهرداري با نظارت سازمان ميراث فرهنگي مي‌باشند.

اين مقام مسوول از برگزاري منظم جلسات کارگروه گردشگري شهرداري قزوين به صورت هفتگي خبر داد و ادامه داد: اين جلسات با حضور مديران مجموعه مديريت شهري و کارشناسان حوزه گردشگري تشکيل مي‌شود.

وي اضافه کرد: در اين جلسه مواردي نظير بررسي پيشنهادات سرمايه‌گذاري، توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري شهري، عوامل جذب گردشگران داخلي و خارجي و‌... با هدف معرفي ارزش‌هاي اصيل ايراني، اسلامي از طريق بسترسازي براي توسعه، رونق و شکوفايي اقتصاد گردشگري شهر قزوين و برنامه‌ريزي و پيشنهاد توسعه زيرساخت‌هاي مورد نياز شهر درباره مسائل گردشگري و ارتقاء سطح خدمات به شهروندان و گردشگران و ايجاد فضاهاي شهري و نوآورانه و توسعه گردشگري خلاق در شهر قزوين و ارتقاي فرهنگ ميزباني و گردشگري در شهروندان، از جمله اهداف قابل دسترس اين مجموعه باشد.

معاون برنامه‌ريزي و توسعه و رئيس کارگروه گردشگري شهرداري قزوين در پايان بيان کرد: تا زماني که همه دستگاه‌ها دست به دست هم نداده و با هدف توسعه گردشگري شهري همکاري متقابل نداشته باشند، نمي‌توانيم روند توسعه پايدار را در صنعت گردشگري شاهد باشيم.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط