سه‌شنبه ۱۳۹۵/۰۴/۰۱

فضلي، عضو هيأت علمي دانشگاه بين المللي امام خميني(ره):

تأمين رفاه و رضايت مردم از دستاوردهاي توسعه است

فضلي، عضو هيأت علمي دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) گفت: يکي از اصلي‌ترين دستاوردهاي توسعه تأمين رفاه و جلب رضايت مردم است.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ فضلي در هفدهمين جلسه هم انديشي شهرداري قزوين که درباره تبيين مفهوم سرمايه اجتماعي به سخنراني پرداخت، افزود: در کشور ما تمام برنامه‌ريزي‌ها معطوف به تأمين رفاه بوده و براي جلب رضايت مردم اقدام مفيدي صورت نگرفته است.

فضلي براي فهم بهتر مقوله سرمايه اجتماعي ابندا تعريفي از واژه‌هاي رشد، توسعه و پيشرفت ارائه داد و گفت: رشد يعني تکثير افقي وضع موجود و اگر در فعاليتي دانش، تکنولوژي، سيستم ها و روش‌ها ارتقا يابد مي‌توان ادعا کرد پيشرفت حاصل شده است، اما توسعه مفهومي فراتر از اين دو دارد و رشد و پييشرفت را با هم در بر مي‌گيرد.

فضلي با طرح اين پرسش که چرا کشور ما نسبت به کشورهاي توسعه يافته از روند کندتري در توسعه برخوردار است، گفت: کشور ايران وسعتي معادل يک درصد از کره زمين را شامل مي‌شود و در مقابل 13 درصد از منابع جهان را در خود جاي داده است اما با اين وجود، درآمد سرانه پايين‌تري در مقايسه با بسياري از کشورهاي توسعه يافته دارد و دليل آن هم برداشت نادرست ما از واژه توسعه است؛ در ايران توسعه را معادل افتتاح پروژه مي‌دانند در حالي که اين تصور نادرست ما را از مسير اصلي توسعه دور کرده است.  

فضلي با بيان اين مطلب که براي تأمين رفاه نيازمند سرمايه اقتصادي و سرمايه انساني هستيم، افزود: سرمايه اقتصادي شامل منابع مالي، طبيعي و تمام سرمايه‌هاي ملموس و سرمايه انساني نيز شامل نيروهاي فعال داراي تخصص و تجربه است، در واقع مي‌توان ادعا کرد براي دستيابي به توسعه سهم سرمايه اجتماعي 80 درصد و سهم سرمايه اقتصادي 20 درصد است.

 اين استاد دانشگاه جلب رضايت را منوط به وجود سرمايه اجتماعي و سرمايه نمادين دانست و گفت: مهم‌ترين وظيفه سرمايه اجتماعي توسعه است و اگر سرمايه اجتماعي با سرمايه اقتصادي و انساني همراه باشد روند دستيابي به توسعه سريع‌تر مي‌شود.

فضلي در توضيح مفهوم سرمايه اجتماعي گفت: به مجموعه‌اي از باورها، افکار و انگاره‌ها سرمايه اجتماعي گفته مي‌شود که داراي سه سطح آوندي،? همبندي و پيوندي است، همچنين سرمايه اجتماعي داراي چهار شاخص اعتماد، مشارکت، همياري و همبستگي است.

اين استاد دانشگاه در پايان سخنانش خاطرنشان کرد: اگر در مسير پيشرفت کشور فقط به سرمايه‌هاي اقتصادي و انساني بسنده کنيم به طور قطع در طول مسير متوقف مي‌شويم و از همين رو بايد براي شکل‌گيري سرمايه اجتماعي، برنامه‌ريزي‌هاي مستمري داشته باشيم.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط