دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۴

موسوی:

بودجه 1402 شهرداری قزوین با توجه به برنامه راهبردی عملیاتی 5ساله سوم تدوین شد

موسوی معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری قزوین خبر داد: بودجه 1402 شهرداری قزوین با توجه به برنامه راهبردی عملیاتی 5ساله سوم تدوین شد.

 به گزارش روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری قزوین؛این معاونت از معاونت‌های شش‌گانه شهرداری قزوین به‌حساب می‌آید و نقش مهمی را در اجرای وظایف و خدمات شهرداری برعهده دارد؛ در واقع می‌توان گفت که با تدوین برنامه در مباحث مختلف، ریل‌گذاری برای مسیر حرکت شهرداری توسط این معاونت صورت می‌پذیرد. علاوه بر این از مهم‌ترین نقش‌های معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی در تدوین بودجه سالانه شهرداری است؛ بر همین اساس برای آشنایی بیشتر شهروندان با وظایف معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و ساختار، منابع و مصارف بودجه سال 1402 هفته‌نامه پیام‌شهر به سراغ «سید حامد موسوی» معاون شهردار رفته است، ماحصل گفتگو بدین شرح است؛

 

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی چه وظایفی برعهده دارد؟

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی بر اساس چارتی كه در وزارت کشور تدوين شده و اصلاحات ساختاری كه در سال 95 صورت پذیرفته است، چند مديريت در زیرمجموعه خود دارد كه شرح وظايف اين معاونت بر اساس آن‌ها است. مدیریت سرمایه انسانی، مدیریت برنامه وبودجه، مديريت نوسازی و تحول اداری و گروه مطالعات و پژوهش، مدیریت‌های اين معاونت است و سازمان زیرمجموعه هم شامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

سیاست‌های كلی حوزه منابع انسانی در شهرداری، امورات مربوط به احكام کارگزینی و پرسنل، ارتقای گروه، ارزیابی عملکرد و امور رفاهی پرسنل، دوره‌های آموزشی برای پرسنل و ساماندهی منابع انسانی از جمله وظايف اين معاونت است.

در حوزه برنامه و بودجه كه خود به چند اداره و زیرمجموعه تقسيم بندی می‌شود نيز اين معاونت وظايف مهمی را برعهده دارد؛ اداره برنامه‌ریزی، يكی از زیرمجموعه هاست كه وظيفه آن تدوين و پایش برنامه 5ساله برای شهرداری است، در واقع بودجه برشی از اين برنامه است كه در ابتدا برنامه 5ساله تدوين و بر اساس آن بودجه تنظيم می‌گردد. يكی دیگر از حوزه‌ها، حوزه آمار و مهندسی اطلاعات است كه از كليه حوزه‌های شهرداری آمار خروجی را دریافت می‌كند، در حقیقت برای تدوين بودجه زیرساخت‌های آماری ضرورت دارد؛ اعتبارت نيز از حوزه‌های مدیریت برنامه و بودجه است.

حوزه دیگر معاونت نيز مربوط به حوزه نوسازی و تحول اداری است؛ تشكيلات شهرداری، چارت سازمان‌های شهرداری، اساسنامه، اعضا هيأت‌مديره و... كه بايد بر اساس استانداردها تعيين شود، توسط اين بخش رصد می‌شود. بهبود روش‌ها و اصلاح فرآیندها از دیگر وظايف اين بخش است كه با اين اقدام در واقع موجب کاهش زمان در خدمات‌دهی برای شهروندان می‌شود، هوشمندسازی از جمله اين فرآیندها است.

حوزه مطالعات و پژوهش، حوزه دیگری است كه در تلاش است تا كليه اقداماتی كه شهرداری انجام می‌دهد بر اساس مبانی علمی باشد.

حوزه دیگر معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمايه انسانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات است كه تلاش دارد از بستر ديتا خدمات شهرداری را تعريف کند.

يكی از وظايف مهم اين سازمان در زمینه تدوين بودجه شهرداری است؛ به طور كلی ساختار بودجه در شهرداری چگونه تعيين می‌شود؟

سازمان شهرداری‎ها و دهیاری‌های كل کشور، رسالت و وظيفه‌ای دارد از جمله آن وضع قوانين بالاسری است. شهرداری‌ها را بر اساس كلان‌شهرها، شهرهای متوسط، زير يك ميليون نفر تا 500 هزار نفر، زیر 500 هزار نفر و زير 200 هزار نفر سطح‌بندی می‌كنند. تفويض اختيارها و مجوزها در زمینه منابع درآمدی، رسالت شهرداری‌ها و خدماتی كه انجام می‌شود بر اساس پيش‌نویسی

است كه سازمان شهرداری‌ها تدوين می‌كند و توسط قانون‌گذار يعنی مجلس تصويب و ابلاغ می‌شود؛ شهرداری‌ها خارج از اين حوزه امكان فعالیت و احصاء منابع را ندارند. نظارت نيز بر اساس همين موضوع صورت می‌پذیرد و عملکردها ارزیابی می‌شود.

«شهر يك موجود زنده و پویا است» و باید بر اساس مقتضيات، سیاست‌ها تعيين شود، حوزه‌های مختلف شهری نیازمندی‌های خود را اعلام می‌کنند و در ستاد تدوين برنامه كه با ریاست شهردار و حضور معاونت‌ها و کارگروه‌های نه گانه تعريف شده است؛ برنامه 5ساله تدوين و موضوع پیشنهادی به شورای اسلامی شهر ارائه و در نهایت پس از بازنگری در شورا تصويب می‌شود. شعار ما اين است كه برنامه 5ساله‌ای تدوين بشود كه با 5 بودجه امكان تحقق آن وجود داشته باشد.

امسال بودجه طوری تعريف شده است كه به برنامه وصل شود؛ در لايحه 1402 تمامی پروژه‌هاي تعريف شده در برنامه 5ساله كدی

دارند كه مشخص می‌شود در برنامه در كدام شاخص و چشم‌انداز قرار گرفته‌اند.

برنامه‌هایی كه تدوين می‌شوند، چه اندازه به سرانجام می‌رسند؟

در حال حاضر روند پايش برنامه 5ساله دوم وجود دارد و بر اساس آمارها مشخص می‌شود كه چه اندازه برنامه محقق شده است؛ بر اين اساس نيز ایرادات برنامه 5ساله سوم مرتفع گردیده است.

از جمله ایراداتی كه برطرف شده، تدوين برنامه توسط مجريان است؛ در واقع برنامه توسط كسانی تدوين شده كه خود به صورت عملیاتی در اجراء نقش دارند و از حالت تئوری فاصله گرفته است. پيش بينی ما اين است كه ميزان تحقق برنامه 5ساله سوم بیشتر از برنامه 5ساله دوم باشد. تمام تلاش ما اين است كه نه سليقه‌ای بلكه بر اساس برنامه حركت كنيم. برای مثال؛ مدیرعامل جديد برای سازمانی در نظر گرفته می‌شود و يا شهردار تغيير كند، اولین مطالبه از سوی شورای شهر اين است كه برنامه و سیاست برای اجرای برنامه‌های تدوين شده چیست؛ در واقع برنامه‌ها به‌عنوان سند بالادستی در نظر گرفته می‌شود؛ پايش و نظارت هم بر اساس آن انجام می‌شود.

بودجه شهرداری‌ها از چه منابعی تأمين می‌شود؟

برای بودجه منابع استانداردی وجود دارد كه بر اساس قانون تعريف شده و خارج از آن نمی‌توان اقدامی انجام داد. آن چيزی که اهميت دارد، سیاست‌گذاری برای ميزان و درصد تحقق منابع است. ظرفیت شهرداری در اینجا است كه مشخص می‌شود. يكسری از درآمدها از حوزه ارزش افزوده، يكسری از حوزه خدمات شهرداری و مناطق تعيين می‌شود.

ميزان درآمدها و هزینه‌های پيش‌بينی شده در بودجه 1402 چگونه است؟

رقم كلی بودجه كه به شورای اسلامی شهر پیشنهاد شد،2700 میلیارد تومان بود كه پس از بررسی و دفاعيات با 3000 رقم میلیارد تومان به تصویب شورا رسيد. ارقام مصوب نهایی برای حوزه‌های مختلف به اين شرح است؛

در بخش منابع؛ منابع و درآمدهای عمومی شهرداری، 1649 میلیارد تومان است كه نسبت به سال گذشته رشد 58 درصدی داشته است که آن هم به دليل ظرفیت‌هایی است كه در حوزه قانون درآمد پایدار به شهرداری‌ها داده شده است. واگذاری دارایی سرمایه‌ای فروش نقد و غيرنقد اموال منقول، 1100 میلیارد تومان پيش‌بينی شده كه نسبت به سال گذشته 93 درصد رشد داشته است. در حوزه واگذاری دارایی سرمايه‌ای مستغلات 200 میلیارد تومان پيش‌بينی شده است، واگذاری اوراق 51 میلیارد است كه مجموعاً 3000 ميليارد تومان می‌شود.

در بخش مصارف؛ هزينه جاری 1000 ميليارد تومان است كه افزایش 52 درصدی داشته است، در بحث تملك دارایی سرمایه‌ای، 1950 میلیارد تومان هم مصوب شده است كه نسبت به سال گذشته 95 درصد رشد داشته است. 5 میلیارد نيز مربوط به ديون قطعی سنوات بدهی است.

سرفصل‌های مصرف بودجه سال جديد چه مواردی را شامل می‌شود؟

مأموریت‌های بودجه برای مصرف در شش سرفصل است كه درباره بحث کالبدی و شهرسازی 91 درصد افزایش داشته‌ايم، محيط‌زیست و خدمات شهری 142 درصد، ايمنی و مديريت بحران 61 درصد رشد، حمل ونقل و ترافیک 96 درصد، خدمات مديريت 103 درصد و اجتماعی فرهنگی هم 21 درصد افزایش داشته است.

از مهم‌‎ترين پروژه‌های حوزه کالبدی و شهرسازی، می‌توان از پروژه خانه موزه شهيد چگینی، پروژه خیابان امام‌خمینی (ره) و ارتقاء و كيفيت معماری، سيما و منظر شهری یاد كرد.

حوزه محيط زيست و خدمات شهری، شامل؛ توسعه و نگهداری فضای سبز شهری، توسعه و نگهداری آرامستان‌ها، طرح جامع و تفصیلی است.

در ذيل بحث مدیرت بحران، طراحی، احداث و تجهيز ایستگاه‌های آتش نشانی، عملیات امداد، نجات، اطفاء حريق و امور آتش و بحث توانمندسازی مديريت بحران در نظر گرفته شده است كه در صدد ايجاد مركز مديريت بحران مستقل شهری هستیم.

در حوزه حمل ونقل و ترافیک چند محور اصلی وجود دارد كه شامل طراحی و احداث بزرگراه‌های تقاطع غيرهمسطح، طراحی و اصلاح هندسی معابر و تقاطع‌های موجود و زیرسازی و آسفالت معابر موجود است.

از جمله زیرشاخه‌های خدمات مديريت؛ توسعه شهرداری الکترونیک و ارتقای زیرساخت‌ها و فناوری نوین است، مركز مطالعات و پژوهش‌های مهدویت و پروژه افزایش سرمایه در بانك شهر كه 200 میلیارد تومان پيش‌بينی شده است نيز از ديگر پروژه‌ها خواهد بود.

پروژه‌های عمرانی و فرهنگی شامل؛ کمک‌های عمرانی به مساجد، پروژه احداث بازارچه زنان سرپرست خانوار، طرح احداث و تجهيز مجتمع‌های فرهنگی و طرح كمك به احداث اماکن ورزشی است.

شهرداری‌ها از جمله نهادهايی هستند كه با زندگی مردم پیوند مستقيم و گسست‌ناپذیری را دارد؛ اين پیوند می‌تواند تأثيرات زیادی را در زیست شهروندان چه به لحاظ روحی و روانی و چه به لحاظ جسمی داشته باشد كه آثار نهایی آن می‌تواند مثبت و يا منفی باشد؛ هر اندازه برنامه‌هایی كه برای شهرداری‌ها تدوين می‌شود نشأت گرفته از منابع علمی و همچنین سود جسته از شکست‌های خود و تجربه‌های کشورهای موفق باشد، می‌تواند شهری امن، پرنشاط و با جو مثبت را برای مردم به ارمغان بیاورد. به نظر می‌رسد در اين ميان نقش معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری پررنگ‌تر است و باید خط مقدم تغییرات باشد.

انتهای پیام/

تصاویر مرتبط